POZOR: z důvodu dovolené nebudeme od 13.1. do 17.1. expedovat Vaše balíčky. Děkujeme za pochopení.
víceO biobavlně
Je ráno. Spěchám do práce. Rychle se najíst, umýt a obléct se. Sáhnu po svém oblíbeném bavlněném triku…..A teď pozor! Přemýšleli jste někdy, co si na sebe vlastně oblékáte? Většina z nás asi ne a možná proto pro Vás budou následující informace zajímavé:
1. Na výrobu jednoho trička je při běžném způsobu pěstování třeba cca 140 gramůhnojiv a pesticidů. Možná je pro Vás také novinkou, že sedm z nejběžněji používaných pesticidů je potencionálně či skutečně karcinogenních!
2. Produkce půl kila bavlny obnáší spotřebu cca 3 500 litrů vody (to znamená pro jedno tričko cca 1000 litrů vody)! Navíc tato voda není efektivně využívaná a více než 60% se vypaří nebo unikne díky neefektivním metodám zalévání.
3. Celosvětově se pro výrobu bavlny využívá zhruba 32 mil. hektarů půdy. Bavlna tedy zabírá asi 2,5% veškeré obdělávané půdy, ale pro její produkci se spotřebuje 16% insekticidů.
Možná Vás tyto informace překvapily a zamyslíte se, rozhodnete se hledat alternativu. Tou může být geneticky upravená bavlna či biobavlna.
Geneticky upravená biobavlna (GM Cotton – genetically modified Cotton) obsahující Bt Toxin se v poslední době stala poměrně rozšířenou plodinou, ale jsou zde již náznaky svědčící o narůstající odolnosti některých škůdců. Dalším problém je závislost pěstitelů na dodavatelích semen a kompatibilních chemikáliích.
V současné době, z výše uvedených důvodů přibývá spotřebitelů, kteří upřednostňují výrobky, potažmo oděvy, jejichž výroba respektuje zásady šetrného přístupu k životnímu prostředí a tedy i našemu zdraví.
Shrňme tedy stručně důvody, proč příště při koupi trika sáhnou po označení výrobku s bio certifikátem.
- Původ surovin a celý výrobní proces od zasazení bavlníku až po zabalení trička s označením biobavlna je pod přísnou kontrolou. Výroba oděvů z biobavlny je maximálně šetrná k životnímu prostředí a je realizována s ohledem na budoucnost, nejen na okamžité finanční přínosy výrobců a zpracovatelů.
- Oblečení z biobavlny neobsahuje látky, u kterých je prokázáno či je důvodné podezření, že působí jako karcinogeny, negativně ovlivňují vývoj plodu či pohlavních orgánů nebo způsobují alergickou reakci.
- Je zakázáno např. použití chloru, formaldehydu, azobarviv, zpomalovačů hoření, enzymatického bělení, protimačkavých či antibakteriálních úprav.
- Oblečení z biobavlny a jeho výroba je často spojeno se standardem Fair Trade, který zaručuje plnění kodexu nejen ekologických, ale i etických požadavků na výrobní proces.
- Vzhledem k absenci zdraví škodlivých látek jsou oděvy z biobavlny velmi šetrné k pokožce a jsou doporučovány také pro alergiky a lidi trpící atopickým ekzémem
BIOOBLEČENÍ JE IN!
Pro ekologicky průměrně vzdělanou a uvažující maminku je zřejmé, že koupí dětské výbavičky z biobavlny udělá pro své děťátko to nejlepší a to nejen pro jeho zdraví!
Ve srovnání se zahraničím je však poptávka po biobavlně v ČR stále nízká. Veřejnost o problémech konvečního pěstování bavlny není dostatečně informována a sama po alternativě nepátrá. Pokud pomineme všechny argumenty zmíněné výše, může být samozřejmě důvodem stále ještě relativně vyšší cena pořízení výbavičky pro miminko z biobavlny, než z konvenčně pěstované suroviny. Důvodem ji jistě odlišný způsob zpracování biobavlny, vyžadující vyšší náklady. Na straně druhé je však nezbytné zmínit, že díky kvalitě a způsobu tohoto zpracování oblečení z biobavlny vydrží mnohem déle než klasické výrobky. I po pomnohonásobném praní si dětské oblečky z biobavlny ponechávají své původní vlastnosti (tvar, barvu) a bez obav o vzhled mohou být použity pro další děťátko. Ve finále tedy cena určitě není vyšší než u běžných bavlněných oblečků. Pokud si tedy maminka, která se rozhoduje o koupi oblečení pro své děťátko uvědomí aspekty zmíněné výše, rozhodne se jistě správně!
Současná produkce dětského oblečení z biobavlny se již designově neliší od klasických výrobků. Výrobky jsou vzhledově přitažlivé, dobře se kombinují a jsou také velmi praktické, což ocení maminky miminek. Kolekce značky Cotton People Organic respektuje potřeby miminka – oblečky se velmi dobře oblékají i svlékají, manipulace s miminkem je tak minimální, toto je jistě výhodou při nočním přebalování. Bodýčka jsou často zavinovací, nebo mají u krčku překryv, který umožňuje snadné oblékání, manžetky kolem ručiček jsou pružné a nekloužou (ručičky jsou tak i v noci v teple), kalhoty mají pružné lemy v pase a miminko netlačí, čepičky spolehlivě zakrývají ouška novorozenců a samozřejmě mnoho dalších detailů, na které designéři mysleli.
Zajímavost:
V USA se etablovala velmi silná spotřebitelská skupina LOHAS (Lifestyles od Health and Sustainability), zaměřená na spotřebu zboží a služeb zaměřených na zdraví, životní prostředí, udržitelný rozvoj a sociální spravedlnost. Tento tržní segment stále roste a v současné době se jeho velikost odhaduje na cca 19% dospělých Američanů. V Německu, kteréže nám jistě geograficky i kulturně blíže se velikost této skupiny odhaduje až na 10-30% populace. Populární fenomén LOHAS zasahuje do všech odvětí hospodářství, namátkově jmenujme ekologické domy, úspornou elektroniku, samozřejmě biopotraviny a biooděvy. V ČR zatím nebyly provedeny odpovídající výzkumy, dle zahraničních zkušeností je však tento segment odhadován na 5-10% populace a předpokládá se její růst.
Zdroj: Faktografické údaje byly čerpány z www.greenlivingtips.com